رسالة الشيخ الولي الصالح من الطــــــــائف إلى الإمام المهدي عليه السلام
11 - 1 - 1448
✦ 1. السند وما حباه الرحيم
اعلموا ايها الاحباب ان للسند حديث لقد حباها الرحيم واخفى عنها العيون وجعلها فيها خطاء واعطى عليها من العباد وفيها المكنون حتى هي لا تعلم ما يكون بل لم يظهر الرحيم ما فيها حتى لا تكون امام العيون وضوح سبحان الله في ناس بيراقبوا كل حاجه ولما ذكر لك قال لك شفافيه الروح قبل العيون وعيونها وعيها والغيوم اه ما فيها من خارقه فيها امور سبحان الله لا هي.
**التفسير**: السند يحمل هبات وأسراراً ربانية، وقد سترها الله وحجبها عن الأنظار لحمايتها وعدم ظهورها قبل وقتها المحدد.
---
✦ 2. صفات السيدة خديجة رضي الله عنها
وجعلها المولى عز وجل فيها طيب هسالك سؤال وتوحد الله وتصلي على النبي صلى الله عليه وسلم هل السيده خديجه كان عندها روحانيات واتجاوبت عليه دكتور سومه بتقول ايوه طيب انتوا عرفتوا منين روحانيات قبل ما تتزوج النبي صلى الله عليه هو في كذا حاجه اثبتت لكن في حاجه واحده خطيره جدا هي اللي اثبتت الموضوع ده بوضوح مش انا اللي بقولها على فكره كانت صاحبه في علم وبصيره لما كان النبي صلى الله صلى الله عليه وسلم شغال عندها في التجاره ولما النبي نزل عليه الوحي هي النبي كان مفزوع وهي لم تفزع وكل بهدوء شافت امر فاسرعت لمين لتاكيد الامر لمين الله يبارك فيك الورع بنون اوفرل.
**التفسير**: السيدة خديجة كانت تملك بصيرة ووعياً رفيعاً منذ قبل البعثة، وثقتها بالحق جعلتها سنداً ومؤكداً للنبي ﷺ عند نزول الوحي.
---
✦ 3. وصف زوجة الإمام المهدي وسترها
سبحان الله المولى عز وجل حكيم رحيم عالم عالم المجنون والمخفي عالم الغيب يعلم ان هذا لهذا ورق ابن نوفر كان مين؟ ابن عم ستنا خديجه رضي الله عنها. فهنا اصل المهمه اللي جايه للامام مهدي مهمه كبيره فما ينفعش سبحان الله عذرا في اللفظ انا اسف ما ينفعش يكون زوجه الامام مهديه عندها ربع ضارب او متسرعه او ست مش عارف ايه او الكلام ده كله مش هتنفع في الحاله دي لو كان ستبدل لان المهمه اللي جايه ليها اهلها فقال لك وصف عندها امور سبحان الله منها اللي تعرفه ومنها اللي ما تعرفوش هو عليها غطاء حتى لا ينكشف امرها امرها لمين؟ مش لحثوا على لا للشياطين فالشياطين اي حد امره وعنده هبه وعنده امور عظيمه يبعث له من يعطله سواء من الانس او من الجن فحماها المولى عز وجل بالغطاء ووصف عنها الامور البسيطه اللي بيتكلم عنها اللي قد تكون في معظم في في ناس كتير او في السيدات بالاخص.
**التفسير**: تتطلب مهمة الإمام المهدي زوجة ذات رزانة وثبات، وقد ستر الله حالها ومواهبها بغطاء إلهي يحميها من كل ما يعطلها أو يكشف أمرها قبل أوانه.
---
✦ 4. هباتها وطبيعة استشعارها
قال لك طرى بقالبها ما تحجبه الجتران مش هي بتشوف خلف الحيط لا معناه ايه عندها عندها استشعار وعندها حاسه زي ما بيقول بقى خليك بقى عشان بيقول لك روحانات مش عارف ايه والكلام ده كله سيبك زي ما بيقولوا الحادثه السادسه وتستشعر الضمائر وما تخفيه الصدور قبل ان ينطق به الالس ولكن يغلبها الغيوب ما بيقاش واضح في كل الاحيان ليه عشان ما يبقاش ش هي مفته للنظر يعني بيحصل في بعض الاحيان غيام عليها تمتلك هبات من الرحيم هبات ربانيه ولها في من الاساس وهو الميلاد الهباد دي ظهرت في امتى في سن الشباب في سن شبابها وما قيل عنها عندما خطت الع 20 سنه من عمرها طب واشهر حاجه في في زوجه الامام دي ايه عندما بص قال لك ايه وشت بها الملاك فاكرين الكلمه دي يعني ايه؟ وبعد كده قال لك وبعديها تاتيها الاشارات في المنام كان روحها بيستلمها الملاك وبيذهبوا في رحله رحله زي ما هي عاوزه في عالم ملكوت الله.
**التفسير**: تمتلك استشعاراً باطنياً عالياً وهبات ربانية ظهرت منذ شبابها، وتتلقى رؤى وإرشادات سماوية، مع بقاء الستر عليها لحين الوقت المناسب.
---
✦ 5. فهمها للأسرار وصفة المرسال
وما ياتيها كفلق الصبح اه هو ما تلوح بها هو مضاد النور ومن علم الكتاب وسر الزمان فهو لها فهي لها منه نصيب ولها من يعجز الناس عندما تقرا السطور الخفيهه التي يعجز عنها فك شفراتها فحول الرجال هذا مقاله المرسال ووصف به في سند الامام وما يقول عنها ولها مكان اعلموا ايها الاحباب ان المرسال لا ياتي الا بما يكون له مهام خد بالك المرسال لما يجي على حد او كلم مثلا عن ما فيش حاجه اسمها صاحبي مصر مقتنع بيها معلش انا اسف حتى الكلام ده بس انا يعني معلش اعذروني اتكلم عنه لان دي مهمه وسبحان الله وكل واحد ليه امر وليه كما عظم اصحاب الرسول صلى الله عليه وسلم وذكرهم بكثره وقال عنهم من الحديث هم لهم مكان لا ياتي المرسال الا بما يكون لهم مهام من المهام يعني مش كلامسلى بيه لا او يا عم انت بتكلم كلام مالهوش لازمه انا بقوللك ولما لهم بالالام وخد بالك الناس دي عشان توصل ايا كان منهم وعددهم ما يقلش عددهم كبير على فكره من ضمنهم السند عددهم مش قليل ولهم الام ليفوزوا بالجوار ولهم افعال فكل منهم له مكان ورفعه وايمان لا تعلمون انهم بالاسماء ماتنادعوش كده او اتحطوا كده لا.
**التفسير**: تملك القدرة على فهم المعاني العميقة والأسرار الخفية، وكل ما يصلها من إرشادات ومراسلات يكون لمن له دور ومهمة خاصة وليس كلاماً عادياً.
---
✦ 6. وقت ظهور المكنون وقرب الفرج
وسبحان الله اسمع ايها الحبيب وصلي على النبي وزيد النبي صلاه عندما يشيد الزمان ويخرج البير اللهم صل على سيدنا محمد بقى اضرب يا عم الشيخ ويظهر المكن نون لا يرده انسان ولا حتى ما يفعله يكون من الاشرار خدت بالك من الحته دي ولا ما اخدتش بالك هتفوتها كده ولا نرجع الكلام وتصلي على النبي صلى الله عليه وسلم وبذكركم حضراتكم بالله عليكم دعمكم لينا حبايبي الغاليين وسبحان الله عندما يشتد الزمان ويخرج البئير ويظهر المكنون ده كمان في سر يعني البير والسر اللي هو مقفول او متخفي بقىه فتره لا يرد الامام ولا حتى ما يفعل الاشرار ورب عباد انها تفتح لكم منها الخيرات في الوقت ده طيب هقول لكم على حاجه عشان انا ممكن انساها الشيخ ذكرني بيه وسمحته عذرا انا ابلغ عن هذا حاجه خطيره جدا هو سؤال لحضراتكم هو الصيف كم شهر نهايه الصيف في شهر كام يعني نقول 10 ميلادي اكتوبر 22 سبتمبر يعني من شهر 10 يعني نقول 10 الشتاء بيبدا من شهر 11 طيب احنا في شهر كام؟ احنا 26 داخلين على 26 يعني قول وقول احنا داخلين على 1/7 يعني ثلاث شهور او اربع شهور ويبدا الشتاء قال لك في الشتاء القادم في بدايته سترى الاخوان ومن يملكون المكان بابيار تخرج وتفور وما ياتي بعدها ويظهر فيها المكنون واخبار تعلن هنا وهناك ويتغير البلاد في وقت كانه ساعات كل خبر ورا الثاني يعني ايه يعني ما تعرفش بقى ايه الاخبار وكل خبر اكتر من التاني.
**التفسير**: وقت ظهور الحقائق والأسرار المخفية قريب جداً، ويبدأ مع بداية فصل الشتاء، وتتوالى الأحداث والأخبار وتتغير الأحوال بسرعة.
---
✦ 7. حالة الناس وعلامات الفرج
وقاللك مش مصدق احنا ما بعدناش طب وبعدين قال لك بقى هيحصل في الاحوال دي كل واحد مغيب كل واحد شر عشان كده بيقول لك فوق لنفسك وارجع الامر قد يكون خطير كل واحد مغيب كل واحد بيتريق علينا كل واحد ضاربها طناش ويا عم سيبك من الناس المجانين دلو بيتكلموا في الاحلام وهم عايشين في الخيالات اه احنا عايشين في الخيالات والاحلام يسيروا فيها مغيبين مشتتين الا الاحباب وقال ايه بقى قال لك ورب الاحباب انها نهار تفتح لهم وله لهم فيها من الخيرات والفلاح يفصلهم الحال وكل منهم في حال لا يكون بعيد بل قد يكون قريب وما ابلغ به المرسال لم يتبقى الا ليل الغيام الا ليله الغياب ليله تغيم فيها السماء وتنف فرج على الايمان بنور يحل على الديار تفرح فيه الكل حتى من لا ينطق بالالسان طب تصلي على النبي صلى الله عليه وسلم وتزين النبي صلاه ده ما قالكش كده وبس قال لك هيكون فاصل هيبقوا هم مشتتين خلاص وهم على يقين ان هم صح واحنا احنا سبحان الله هنرى الحق حق وهنرى الباطل باطل هم لا بس هتحصل حاجه زي ما تقول كل واحد هيجي له كده حاجه غريبه يبقى حس بالسعاده والاجواء ما فيهاش سعاده حس بالخير ان في خير كبير جاي ومش شايفه لسه ما جاش امتى فاضل ليله قال لك عليها الليله دي تاتي ليله ياتي عليها فيها غيام تعدي الليله بالغيام وتفرح وتنفرج على الامام بنور ويحل على الديار ويفرح فيها الكل حتى من لا ينطق باللسان عارف مين ده؟ الفرحه مش احنا بس ده بيقول لك كل كائن حي عايش حيوانات طيور كل حاجه كل كائن يعيش وقت الميعاد.
**التفسير**: قبل الفرج يكون الناس في غفلة واختلاف، ثم تأتي فترة قصيرة من الستر يعقبها ظهور النور والفرح الشامل الذي يلمسه الجميع.
---
✦ 8. سر الانسداد والستر المؤقت
اعلموا ما يكون حول الامام من سر الاحوال وما يكون ومن له في المكان يعني فاضل قد ايه بيقول لك شهور قليله تخيل مش بنقول لك سنين مش بقول لك سنتين ثلاثه ده بقول لك اربع خمس شهور ست شهور بالكتير حبايبي الغاليين مش عاوز كل شويه اقول لحضراتكم واذكركم دعمكم لينا بالقناه يا حبايبي الغاليين بالله عليكم اول ما تخش خش كده وتصلي على النبي وتوحد الله كده وتهدى دوس على اللايك على طول كل كائن يعيش وقت الميعاد اعلامه ما يكون حول الامام من سر الاحوال حتى الناس هتستشعر ان في حاجه كبيره جايه الهيه من عند المولى عز وجل هتغير الكون وما يكون لها في مكان اه ولكن السائل الاحباب لماذا يبدو حالها مسدود هي والامام غير لك الكلام بقى ودخل لك على السند وعلى الاماميه وابوابها مغلقه في وجود الاسباب باب طب هو ليه ناس يعني سبحان الله درجتهم عاليه كده وسبحان الله والشفافيه والكلام ده كله لماذا يبد حالهم مسدود وابوابهم مغلقه قاللك عشان في وجود اسباب ومنهم من يصعب الفهم ومنهم من قال لكم المرسال بوضوح والاهم لانهم لهم ورث بالبنود ولهم الثبات والجلوس ولهم اسرار ومنهم من له في قرب الامام ده بيتكلم على السند وعلى الامام مهدي وعلى احبابه اللي هيجلسوا بامر الله تعالى منهم جنبه والله بيقول لك ايه والله ورب العباد ايها الاحباب الجواب مستور في بص في اللوح والاسرار وعنه مكتوب ولابد ان يكون ان هذا الانسداد وله فك وليس خزلان بل هو حظر رباني لا يعلم الكل من يريد المولى عز وجل ان يكون حظر رباني مؤقت لحين اكتمال الميقات لقد اغلق الله امامهم طرق منها الكثير الارض والطريق والسير والحال والاحوال حتى لا تستهلك هباتهم في منافع الدنيا وما يكون فيها وربك عالم ونحن لا نعلم ما يريد الرحيم منافع الدنيا زائله ولا تستهلك فيها الهبات ايه رايك في الكلام ده؟ سبحان الله اراد الرحيم حتى تظل ما فيهم قوه قوه الروح لها مخزون ليوم الموعود يوم جعله المولى عز وجل موعود وانه انسداد والتطهير والتدريب فاذا تنزل المرسال وثبت حجه الدليل انقشع هذا الغطاء.
**التفسير**: ما يظهر كعائق أو توقف هو في الحقيقة ستر وتدبير إلهي مؤقت، لصيانة القوة والأسرار وعدم استهلاكها قبل وقتها المحدد.
---
✦ 9. نهاية الستر وبداية الفتح
اقسم بالله امنيتي وحلمي ان اكون مع الامام حبيبي الغالي مش امنيتك انت بس والله امنيه اي حد طب ايه رايك بالله عليك الكلام اللي اتقال في الاخر بيقوللك والله العظيم كل اللي بيحصل لامام مهديه سواء سداد عالم وقف كل حاجه هو والسند ما هو الا تطهير وتدريب على اللي جاي فاذا تنزل مرسال وفرج عنه كل حاجه وثبت حجه الدليل وثبت ان هو الامام انقشع عنه الغطاء فلا يكون معروف الا وقت الميعاد ليحل عليهم العطاء الاكبر وهو انهم مكنون والرافعه ولها مكان عظيم وقتها اسمع بقى يتحول الانسداد الى فتوحات تشفي الصدور وتصلح المعطوب باذن ربها الرحيم هو من جعله في الارض يحمل الاسرار من رب العباد.
**التفسير**: بعد انتهاء فترة الستر والتحضير، تنكشف الأسرار، وتتحول الحالة إلى فتح وفرج وإصلاح شامل بقدرة الله.
---
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق