الاثنين، 16 فبراير 2015

التغيير سيتم في مصر بعد رجوع ما لا يقل عن 100 الف الى الدين الحق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وصل اللهم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

السلام عليكم كنا انا وابن خالتي ف صحرا والناس محوطانا وبيدونا ماس عليه اسم دول اسلامية وكنا بنقلب الماس ففيه ماسة اتقلبت من ابن خالتي شاف فيها اسم مصر فحطها ف جيبه وفرح وقال لقيت مصر ونادي علي الناس لقيت مصر وجري ف الصحرا وقابل واحد رتبه كبيرة واتنين اقل منه ف الرتبه ومش مصريين فسأله فرحان ل قاله لاقيت مصر ووراه الماسة فكان عايز ياخدها فشدها منه وسأله فين الناس ال معاك قاله هناك وجري ودخل جامع اتوضا وصلي صلاة شكر كتير فنداله الشيخ وسأله بتصلي شكر كتير ل قاله انا فرحان عشان لاقيت مصر ف ماس وده معناه ان جايلها خير كتير ورجع صلي تان والشيخ صلي وطلع وساب باب الجامع وقعد يقول انا لقيت مصر فواحد قال هي مصر كانت تايهة قاله انا لقيت مصر ف ماس وده معناه ان جايلها خير كبير فقعد يفكر ف حاجه توضح للناس فقال ياناس انا لقيت مصر ف ماس فشيخ قاله يابني وضح اكتر ماحدش فاهم غير الشيوخ ففكر تان وقال مصر جايلها خير كتير فالناس مافهمتش فراح للشيخ بتاع جامع وقاله انا شوفت مصر ف ماس وده معناه انها جايلها خير كتير كلام ده صح قاله اه بس لو انتو متدينين فزعل ومشي وقال لازم نكون متدينين
وجه لقانا بنتخانق مع الضباط فسأل واحد معانا احنا نسبة تدينا كام قاله 64 او 65 بس لازم نكون 100 في المية وهنسعي لكده فراح للشيخ وقاله احنا نسبة تدينا 64 او 65 فداله كتاب فهم منه ان التدين مش بالنسب انما ال بيحسبها بالنسب ال بيبقي عايز الناس تقول عليه متدين والخير ال يجي منه مش عايزينة فراح ابن خالتي للراجل ال قاله النسب وقاله مين قالك التدين بالنسب التدين مراتب قاله انا عارف بس انا قولتلك كده عشان نعرف نشتغل لانك كنت شاغلنا فخده معاه للشيخ واختلفو مع بعض وقاله ان التدين مراتب فالشيخ ادي لابن خالتي كتاب وقاله ان فهمته يبقي ف خير لمصر جاي ففهم منه شوية وشوية اكتر مافهموش وقال للشيخ في شوية فهمتهم وشوية لأ قاله خد الكتاب واما تفهمه تعالي وانا متأكد انك هتفهمه وتجيلي وسلم عليه وقبله ومسح الكتاب وقاله اجبهولك امتي قاله ده علي حسب عقلك بس اتوقع بعد اربع او خمس ايام وجيت انا قولتله انت كنت فين بدور عليك وسألته عن الكتاب ال ف إيديه فقالي ده هنقراه مع بعض وقالي ماتقراش حاجه انا هفهمك وواحد خدنا ف عربية لبيتهم وقعدنا نقرا كتاب انا وابن خالتي بس مافهمناش غير ال ابن خالتي فهمه فقالي نودي كتاب للشيخ قولتله سيبه يومين كمان وكل مره نحاول نفهم بس مش قادرين نفهم اكتر من كده فودينا كتاب للشيخ وقالنا ال فهمتوه ده دوركو ف الخير ال جاي لمصر فابن خالتي قاله احنا كده دورنا صغير قاله لا فيه اكتر من ١٠٠ ألف شخصية هتحقق كتاب ده فابن خالتي عيط وقالي ضيعت عليا الفرصة كنت عايز اقرا الكتاب كله قولتله سيبها علي الله .. ال فهمناه من كتاب ان توحيد الامه واجب . الحرية والتوحيد . الدين الاسلامي يسر . معني الاسلام . توحيد الامه يأتي بعده المهدي
انتهى .

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
تعبير الاخ الميرغني المتفكر
°°°°°°°°°°°°°°

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله
الماس يدل على خير وشرف عظيم ولاية امر او مسئولية عظيمة وربما يشير لدولة الخلافة الراشدة آخر الزمان لا سيما وانه اشرف الأحجار الكريمة
الخير القادم لمصر لك دور فيه ولكنه دور يقوم على التكاتف لأنه حسب الرؤيا لا يوجد قائد محدد وانما هم مجموعة مكلفون باعمال محددة حسب فهمهم للهدف الكبير المراد تحقيقه وهم لا يقلون عن العدد المذكور في الرؤيا وذلك بالضرورة يعني دورهم كجنود في فتوحات المهدي اما عدم ظهور قائد ومحاولة جهات عسكرية اجنبية من الاستئثار بالخير هو المطلوب فهمه حاليا من اهل الحل والعقد في مصر اذ لا يوجد لهم دور قيادي بارز ولكن لهم أدوار جماعية يقوم بها من وصل بتدينه الى مستوى الاحداث اما التدين الزائف بالمظاهر والذي يحاول النظام العسكري الاستعراض به فهو خارج السياق وهو لا يفضي الى ذلك الخير المنتظر ...من الصعب عليك ان تفهم اكثر مما فهمت كما انه من الصعب ان تستوعب تحديات الامر القادم وسوف تنتظرك دورك الذي مهما رايته صغيرا في نظرك فهو دور كبير والايمان درجات وليس نسب مئوية ولا مظاهر كذابة ويكفي انك فهمت من الكتاب ما يكفي لتكون من اهل الايمان والخير القادم لمصر في مقبل الأيام ...فالتغيير سيتم في مصر بعد رجوع ما لا يقل عن 100 الف الى الدين الحق وانت وابن خالتك منهم وسيكون لك دور في الاحداث المرتبطة بالمهدي آخر الزمان
والله اعلم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق