الأربعاء، 13 أبريل 2016

& كارثة كبرى : استعدوا لانهيار المملكة السعودية قريباً





مفاجأة كبرى وغير متوقعة قام بتفجيرها الموقع الأمريكى الشهير "ديفينس وان" , وذلك بعد أن قام بنشر تقرير صحفى فى مساء يوم الثلاثاء الماضى للكاتبان "Sarah Chayes" و "Alex de Waal" جاء عنوانه صادماً للقراء "إستعدوا لإنهيار المملكة العربية السعودية" .

ووصف التقرير المملكة العربية السعودية بأنها ليست دولة كباقى الدول الأخرى ولكنها عبارة عن "شركة" تستخدم نموذج عمل ذكى غير قابل للإستمراربالإضافة إلى أنه وصفها أيضاً كمؤسسة فاسدة تشبه المنظمات الإجرامية ولن تستمر طويلاً .

وطال هذا الوصف اللاذغ العاهل السعودى وخادم الحرمين الشريفين الملك سلمان بن عبد العزيز ملك السعودية الذى وصفه التقرير بأنه رئيس رئيس تنفيذى لشركة تجارية عائلية "أل سعود" يتسخدم النفط كوسيلة لشراء الولاء السياسى داخل واخارج المملكة , وذلك عبر شكلين دفات نقدية وامتيارزات تجارية للعدد المتزايد من أتباع العائلة الحاكمة "أل سعود" مع العمل على توفير بعض من فرص العمل والسلع الأساسية للمجتمع العام .

أزمة كبيرة بين السعودية والكويت
_____________________

هذا وقد دعا التقرير المسؤولين بالولايات المتحدة الأمريكية وصناع القرار بالبيت الأبيض بالبد فى إتخاذ الخطوات اللازمة والتخطيط لما هو قادم بعد إنهيار المملكة العربية السعودية , مشيراً إلى أن إقدام المملكة على توسيع إنتاج النفط بالرغم من الأزمة التى يشهدها العالم أجمع بهبوط سعر النفط العالمى لأدنى مستوياته وفى ظل أسعاره المتدنية قد يلقى بظلاله على الإيرادات والضرورات الأخرى .

لن تصدق من هو حاكم السعودية القادم
__________________________

كما أنه أكد على أن إرتفاع ثمن الولاء السياسى داخل المملكة وقيام الملك سلمان بدفع الكثير من مثات الملايين من الدولارات من أجل شراء ولاء "الوجهاء" الذين قاموا من قبل وسبق لهم إعلانهم ولائهم للملك الراحل عبدالله بن عبد العزيز قد يكون هو الأخر إحدى العوامل التى تعجل من إنهيار المملكة , ولفت التقرير إلى أن السعودية ربما قد تواجه مصير مايحدث الأن داخل الصومال وجنوب السودان الذان يواجهان نفس المشاهد والمشاكل السياسية .

ونبه إلى أنه «بينما تأتي المطالب السياسية بشكل أساسي من الأقلية الشيعية في السعودية اليوم، إلا أن هناك طبقة سنية مثقفة منفتحة بشكل غير مسبوق على العالم الخارجي، وبالتالي من غير المرجح أن تبقى راضية ببعض الخدمات التي يقدمها الحكام، كما أن العمال الأجانب، قد يطالبون بحقوق لهم قريباً».

كما حذر الموقع من أن أساليب الملك «سلمان» بالتعاطي مع أصوات المعارضة، مثل الإعدام وخوض حروب خارجية واللجوء إلى العداوات الطائفية لمواجهة مطالب السعوديين الشيعة، تحمل مخاطر جسيمة.

وتحدث الموقع عن بعض السيناريوهات في حال ضعف تمسك «سلمان» بالسلطة، إحداها هو حصول صراع داخل العائلة الملكية، حيث يصبح ثمن الولاء أعلى من أن يقدر أي كان على دفعه، أما السيناريو الآخر، فهو حرب خارجية أخرى، وعليه، أكد التقرير أن صناع القرار الأمريكيين يجب أن يأخذوا بعين الاعتبار هذا الخطر بينما يضغطون من أجل حلول إقليمية للمشاكل في المنطقة.
أما السيناريو الثالث بحسب الباحثين، فهو «حصول تمرد، إما على شكل انتفاضة غير مسلحة أو تمرد جهادي».

بناء على كل ذلك شدَّد الموقع على ضرورة أن تخطط الولايات المتحدة للسيناريوهات المحتملة والاجراءات الأمريكية المحتملة للرد على مثل هذه السيناريوهات، وقال إنه يجب تحديد السيناريوهات الأخطر والتوقف عن التفكير «الأوتوماتيكي» الذي طالما قاد السياسة الأمريكية تجاه السعودية.

جدير بالذكر أن السعودية تشهد حالياً حالة غير مسبوقة من التوتر السياسى والكثير من المشاكل والأزمات على المستوى الداخلى والخارجى , ومنها على سبيل المثال "داخلياً حالة الأستياء التى يعيشها الشارع السعودى بعد قيام المملكة برفع الدعم عم المواد الأساسية ورفع الأسعار بعد عجز الموزانة العامة الذى وصل إلى قرابة 88 مليار دولار .



Start Preparing for the Collapse of the Saudi Kingdom
Saudi Arabia is no state at all. It's an unstable business so corrupt to resemble a criminal organization and the U.S. should get ready for the day after. Commentary / Middle East / Defense Department
For half a century, the Kingdom of Saudi Arabia has been the linchpin of U.S. Mideast policy. A guaranteed supply of oil has bought a guaranteed supply of security. Ignoring autocratic practices and the export of Wahhabi extremism, Washington stubbornly dubs its ally “moderate.” So tight is the trust that U.S. special operators dip into Saudi petrodollars as a counterterrorism slush fund without a second thought. In a sea of chaos, goes the refrain, the kingdom is one state that’s stable.

But is it?

In fact, Saudi Arabia is no state at all. There are two ways to describe it: as a political enterprise with a clever but ultimately unsustainable business model, or so corrupt as to resemble in its functioning a vertically and horizontally integrated criminal organization. Either way, it can’t last. It’s past time U.S. decision-makers began planning for the collapse of the Saudi kingdom.

In recent conversations with military and other government personnel, we were startled at how startled they seemed at this prospect. Here’s the analysis they should be working through.

Understood one way, the Saudi king is CEO of a family business that converts oil into payoffs that buy political loyalty. They take two forms: cash handouts or commercial concessions for the increasingly numerous scions of the royal clan, and a modicum of public goods and employment opportunities for commoners. The coercive “stick” is supplied by brutal internal security services lavishly equipped with American equipment.

Related: The GOP 2016 Contenders Swooning for Saudi Arabia
Related: Riyadh Responds to Iran Deal: Give Us 600 Patriot Missiles
Related: Syria’s Peace Hinges on Iran vs. Saudi Arabia

The U.S. has long counted on the ruling family having bottomless coffers of cash with which to rent loyalty. Even accounting today’s low oil prices, and as Saudi officials step up arms purchases and military adventures in Yemen and elsewhere, Riyadh is hardly running out of funds.

Still, expanded oil production in the face of such low prices—until the Feb. 16 announcement of a Saudi-Russian freeze at very high January levels—may reflect an urgent need for revenue as well as other strategic imperatives. Talk of a Saudi Aramco IPO similarly suggests a need for hard currency.

A political market, moreover, functions according to demand as well as supply. What if the price of loyalty rises?

It appears that is just what’s happening. King Salman had to spend lavishly to secure the allegiance of the notables who were pledged to the late King Abdullah. Here’s what played out in two other countries when this kind of inflation hit. In South Sudan, an insatiable elite not only diverted the newly minted country’s oil money to private pockets but also kept up their outsized demands when the money ran out, sparking a descent into chaos. The Somali government enjoys generous donor support, but is priced out of a very competitive political market by a host of other buyers—with ideological, security or criminal agendas of their own.

Such comparisons may be offensive to Saudi leaders, but they are telling. If the loyalty price index keeps rising, the monarchy could face political insolvency.

The Saudi ruling elite is operating something like a sophisticated criminal enterprise.
Looked at another way, the Saudi ruling elite is operating something like a sophisticated criminal enterprise, when populations everywhere are making insistent demands for government accountability. With its political and business elites interwoven in a monopolistic network, quantities of unaccountable cash leaving the country for private investments and lavish purchases abroad, and state functions bent to serve these objectives, Saudi Arabia might be compared to such kleptocracies as Viktor Yanukovich’s Ukraine.

Increasingly, Saudi citizens are seeing themselves as just that: citizens, not subjects. In countries as diverse as Nigeria, Ukraine, Brazil, Moldova, and Malaysia, people are contesting criminalized government and impunity for public officials—sometimes violently. In more than half a dozen countries in 2015, populations took to the streets to protest corruption. In three of them, heads of state are either threatened or have had to resign. Elsewhere, the same grievances have contributed to the expansion of jihadi movements or criminal organizations posing as Robin Hoods. Russia and China’s external adventurism can at least partially be explained as an effort to re-channel their publics‘ dissatisfaction with the quality of governance.

Related: Defense One‘s complete coverage of Saudi Arabia

For the moment, it is largely Saudi Arabia’s Shiite minority that is voicing political demands. But the highly educated Sunni majority, with unprecedented exposure to the outside world, is unlikely to stay satisfied forever with a few favors doled out by geriatric rulers impervious to their input. And then there are the “guest workers.” Saudi officials, like those in other Gulf states, seem to think they can exploit an infinite supply of indigents grateful to work at whatever conditions. But citizens are now heavily outnumbered in their own countries by laborers who may soon begin claiming rights.

For decades, Riyadh has eased pressure by exporting its dissenters—like Osama bin Laden—fomenting extremism across the Muslim world. But that strategy can backfire: bin Laden’s critique of Saudi corruption has been taken up by others and resonates among many Arabs. And King Salman (who is 80, by the way) does not display the dexterity of his half-brother Abdullah. He’s reached for some of the familiar items in the autocrats’ toolbox: executing dissidents, embarking on foreign wars, and whipping up sectarian rivalries to discredit Saudi Shiite demands and boost nationalist fervor. Each of these has grave risks.

There are a few ways things could go, as Salman’s brittle grip on power begins cracking.

One is a factional struggle within the royal family, with the price of allegiance bid up beyond anyone’s ability to pay in cash. Another is foreign war. With Saudi Arabia and Iran already confronting each other by proxy in Yemen and Syria, escalation is too easy. U.S. decision-makers should bear that danger in mind as they keep pressing for regional solutions to regional problems. A third scenario is insurrection—either a non-violent uprising or a jihadi insurgency—a result all too predictable given episodes throughout the region in recent years.

An energetic red team should shoot holes in the automatic-pilot thinking that has guided Washington policy to date.
The U.S. keeps getting caught flat-footed when purportedly solid countries came apart. At the very least, and immediately, rigorous planning exercises should be executed, in which different scenarios and different potential U.S. actions to reduce the codependence and mitigate the risks can be tested. Most likely, and most dangerous, outcomes should be identified, and an energetic red team should shoot holes in the automatic-pilot thinking that has guided Washington policy to date.

“Hope is not a policy” is a hackneyed phrase. But choosing not to consider alternatives amounts to the same thing.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق